سخن رهبری درباره معاونت علمی
جهش تولید
امروز : پنجشنبه 14 اسفند 1399
  • 99/11/08 - 09:26
  • 188
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

گامی برای کاهش آلودگی هوای شهرها برداشته شد و موتورسیکلت‌های برقی بومی به بازار می‌آید

پیش از اتمام سال 99، بخشی از موتورسیکلت‌های برقی به ناوگان حمل‌ونقل تحویل داده می‌شود. شرکت پست نخستین کاربر این تولید ملی است.

یک همکاری مشترک برای تولید موتورسیکلت‌های برقی شکل گرفته است تا دانش متخصصان به بازار برسد. این کار اقدامی فناورانه برای کاهش آلودگی هوا است. در همین راستا نیز ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در یک همکاری مشترک با شهرداری تهران به عنوان یکی از متولیان مدیریت شهری، شرکت ملی پست و شرکت تولیدکننده موتور سیکلت‌های برقی به حوزه تولید این وسیله نقلیه ورود کردند تا با حمایت مادی و معنوی از فناوران و صاحبان دانش، روند تولید این وسایل نقلیه را شتاب دهند.

سهم موتورسیکلت‌ها در آلوده کردن هوای شهرهای بزرگ قابل توجه و جدی است. این وسایل نقیله بخش قابل توجهی از ترددهای روزانه را به خود اختصاص داده‌اند و به همین دلیل فکری عاجل و فناورانه برای کاهش مخاطرات زیست‌محیطی این وسیله کاربردی در شهرها ضروری است. این کار با ورود یک نهاد یا یک بخش نتیجه نخواهد داشت و باید همه نهادهای مرتبط کنار هم بایستند و حمایت‌های خود را در قالب یک همکاری مشترک تعریف کنند.

آمارها گواهی می‌دهند که میزان آلودگی هوا توسط هر موتورسیکلت، بیش از ۱۸ برابر یک خودروی سبک است. عددی قابل توجه و خطرناک. این آمار را اضافه کنید به تردد روزانه هفت تا هشت میلیون موتورسیکلت فرسوده در کشور. وسایلی که آلودگی آنها چند برابر بیشتر از موتورهای سالم و دارای گواهینامه فنی است. دلیل آلایندگی بیشتر موتورسیکلت‌ها را احتراق ناقص سوخت عنوان می‌کنند چالشی که تنها با استفاده از یک فناوری نوین قابل جبران است. آن هم تغییر سوخت این وسایل نقلیه و برقی کردن موتورسیکلت‌ها است.

 

کاهش هزینه مصرف سوخت

این کار در کنار کاهش آلودگی هوا، مصرف سوخت را نیز بهینه می‌کند. بر اساس آمارهای موجود، در طول یک‌سال حدود شصت میلیون ریال هزینه بنزین مصرفی موتورسیکلت‌ها است. این در حالی است که برقی کردن این وسایل نقلیه تنها 6 میلیون ریال هزینه برق برای آنها دارد. این موتورها با یک باتری، یک موتور و جعبه سیاه کار می‌کنند و نیازی به تعمیر و نگهداری جدی ندارند به همین دلیل میزان فرسودگی آنها نیز کم است.

همه این دلائل به شکل‌گیری یک همکاری چند جانبه منجر شد تا این موتورسیکلت‌های دوست‌دار محیط‌زیست تولید و به بازار برسد. پیش از پایان سال۹۹ نیز بخش نخست موتورسیکلت‌های برقی با همکاری معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران و ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری (مدیریت طرح کلان)، تحویل شرکت ملی پست می‌شود تا از این به بعد بسته‌های پستی با این موتورسیکلت‌ها به دست مردم برسد. کاری که سلامتی را برای جامعه به ارمغان می‌آورد.

قرار بر این است که این کار با اولویت تجاری‌سازی موتورسیکلت کار و خودروی سبک برقی با کاربری شهری آغاز شود. موتورهای برقی جایگزینی برای موتورهایی است که در شهر کار می‌کنند و به موتورهای کار معروف هستند.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/23

  • گروه خبری : اخبار,اسلایدر,برگزیده ها,مرکز توسعه فناوریهای راهبردی
  • کد خبر : 72408

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب رنگ

اندازه فونت